27 January 2005

Baito Shinbun-part time antar suraT kaBaR

(gambor keitai*,..kecik, sila klik gambor utk membesorkan dia bagai johan..)Ni skrg baru abes subuh,baru balik dr baito shinbun*.Ntah nape tringin plak nak bercerita pasal baito* ni yg amat2 sinonim dgn bebudak laki yg blajar kat jepun nih. Baito yg menguji jasmani dan rogayah..eh silap,jasmani dan rohani kita..huhuh...
Baito ni kalau kat msia ker kat negara lain ker tak tau la,tp kat jepun ni dibuat pagi2,cthnya aku kena stat baito paling lewatpun pkul 4.30 pagi.tp nak kena bangun 10 min awal la nak siap2 nak geliat2 basuh muka gurai*...pkul 4.30 pun kalau aku masih kat umah,maka berdering2la keitai* aku,dapat call dr bos..."ounis-kun,hayaku okite koi yo..."* tu la yg slalu aku dgr bila jawab call dia kalau aku tbgn lewat...heheh sori bos!
Baito ni yg paling taihen*nya ialah-nak melawan ngantuk.kalau time ngantuk masih tak ilang tu mmg saiyaku* giler rasa.Ingat lg masa aku 2nensei* buat baito ni pakai motor..sekali tu punya la ngantuk on way nak balik ke pejabat shinbun tu aku sempat 5 saat ke alam mimpi indah dan akhirnya...gedegang!!kecebushh!!.....tayar depan motor aku dah termasuk dlm longkang jalan dan aku pun tersadung jatuh ke depan gedebuk tergolek atas jalan!!..adoih..bawah perut aku sakit satu hari...isk...Skrg baito pakai keter so tak sgt rasa ngantuknya sebab bleh pasang tape dgr2 lagu..agak2 rasa ngantuk tu mula la aku berkaraoke sorang2 kasi segar sikit..heheh..
Satu lg yg taihen*nya cuaca....kalau time natsu* sronok la skit sbab dah cerah awal,tp kalau time ujan lebat tu abesla,dgn aku basah kuyup,seat keter pun basah,dgn suratkabar2 pun dah ilang ruper dah..time fuyu* lg ganas.masa guna motor dulu aku penah slip.jatuh kaki aku masih tersangkut kat celah bakul motor so terseret dgn motor nak dekat 10 meter ada gak kot.tp apsal ntah time aku terseret tu aku bleh rasa nak tergelak,rasa mcm drama jer...nasib baik yuki* masa tu jenis powdersnow lg,lembut n kering so jatuh pun tak sakit sgt,shinbun* yg berterabor atas jalan pun tak basah ...nasib baik lagi pagi2 jalan lengang takde kenderaan lain..huuh..salah aku jugak,dah tau jalan licin nak masuk simpang pun bawak laju2..padan muka sendiri..hihihi...

Tp tak semuanya tak best pasal baito ni...ada gak yg best woo...first,yg paling bermanfaat..subuh aku terjaga.Aku syukur sgt..dgn iman yg senipis kulit bawang ni Allah bg jugak aku cara nak jaga subuh...nak harap bangun sendiri,..mmg tak bleh diharap ler.kunci alarm jam pun dah berbunyik bgn,tutup alarm,then dgn selamber badaknya tido balik..isk,nipis- sipis nya iman aku...(kengkadang bila nak memasak,time nak potong bawang tu tringat2 pasal perumpamaan iman senipis kulit bawang..terasa malu semacam jer..terpikir ntah2 bawang ni dok kata.."iman lg nipis dr kulit aku pun ada hati nak potong2 aku!!nasib baik aku bawang,kalau tidak dah lama aku bawang2 kan bijik mata ko tu!!"...isk...malunyer malunyer)..so syukur la ounis...n nak kena ingat jgak niss,bukan sbab baito shinbun ni aku dapat bgn subuh,tapi aku dapat bangun subuh ni sebab Allah yg kasi cara tu kat kita utk kita jaga subuh kita.lain orang lain la pulak caranya..ingat tu ingat..

So ape kaitan gambor2 kat atas tu plak?....aiseymen nyaris nak stop dah.Aku tiap kali baito nak kena bawak keitai*,bos suruh.so gambor2 tu lah yg sempat aku abadikan guna keitai.pemandangan2 sang suria yang sedang malu2 nak menunjukkan mukanya...hehehe... tapi serius kawan,..langkah aku terenti bila aku keluar dr keter n terperasan pemandangan2 langit tu.Mungkin amik dgn keitai so tak nampak lawa kot,tp bila dpt tgk live,huu...terasa segar satu badan,ilang rasa mengantuk,penat badan antar shinbun melayang ntah ke mana,rasa hari ini aku yang punyaa!!shiawaseee*.....
n aku pun sambung abeskan baito aku dgn melangkah n melompat girang gumbiraa...la la la....


..japanese words..
.baito=part-time job
.shinbun=newspaper
.gurai=about,lebih kurang
.keitai=(sebutan ringkas utk keitai denwa)=handphone
."ounis-kun,hayaku okite koi yo"="oi ounis,cepatla bangun datang woi.."
.saiyaku=worst,teruk giler
.2nensei(sebutan ninensei)=2nd year
.taihen=teruk
.natsu=summer
.fuyu=winter
.yuki=snow
.shiawase=happy

(terjemahan tanpa kamus,main sedap mulut jer tu!)

No comments: