22 January 2005

baru nak berjinak2...

Hoh..lamanya rasa tak mengarang2 nih.paling last buat karangan dgn bersungguh2 bila la agaknya,time spm la kot.abes spm apa aku buat??..oo..aku baito*,tak lama pas tu aku stat blajar bahasa jepun...Oooo..patutla dah lama tak buat karangan..
so skrg aku dah 6 tahun dok kat jepun..fuh,lama tu..lbih kurang suku drpd hidup aku sampai skrg ni dok dihabiskan kat sini...ish ish ish...banyak yg aku dapat,banyak yang aku miss,banyak yg aku belajar,banyak jugak yg aku kurang belajar.banyak benda yg aku tak nak tp aku dapat,banyak jugak benda yg aku nak tp aku tak dapat...maa jinsei sonna mono desyou ne*...
dah nak masuk umur 26 baru nak ngabeskan idup sbg seorang student..2,3 bulan dr skrg aku akan jadik shaikaijin*..nanka kowai ne*...tp bawak2la bersyukur walau umur 26 baru nak grad..kot takde rezeki langsung ha camne nak idup ouniss...ye betul tu betul..kohai* aku tempat aku baito,umur dia dah 27,pastu borak2 dia kata sekarang dia baru masuk ikadai* 1nensei*!!..nak yarinaoshi* katanya..slama ni tak belajar betul2..fuuh...tarik nafas panjang bila dgr dia cakap camtu.aku yg dah malas nak blajar ni,dia yg lg tua dr aku nak stat blajar balik..isk,malunya pada diri sendiri....
eh taknak la mengarang panjang2,baru berjinak2 dah nak over2 lak..ni pas ni bila la plak nak ngarang lagi..kekkyoku* hangat2 taik ayam jer nanti..heheh...

pkataan/ayat jepun hari ini:

.baito = part-time job
.maa jinsei sonna mono desyou ne = hmm life agaknya camtu la kot
.shakaijin = ahli masyarakat
.nanka kowai ne = ish rasa mcm takut la pulak
.kohai = junior
.ikadai = short form utk ika daigaku=medical university
.1nensei - (sebutan ichinensei) = first year
.yarinaoshi = start balik drpd awal
.kekkyoku = akhirnya


(terjemahan tanpa kamus dewan bahasa dan pustaka..main sedap mulut jer tu!)

No comments: