16 October 2006

...Songket Oh Songket...




Tak penah plak aku nak amik tau pasal samping songket ni..ala bukannya pakai selalupun.Time Hari Raya je,tu pun first day raya jer kot,silap2 first day raya punya pagi jer..dah tengahari sure tanggalkan balik,perut memboyot agaknya pastu mula la malas nak pakai balik..hihih...
Sampaila Rabu lepas..jenjalan kat Mid Valley tu aku terperasan kiosk jual beraneka samping-mamping...hmm tahun ni beli satu menarik gak,dah alang2 beli baju raya ari tu..Aku pun belek2 sentuh2 la sikit..ada satu ni yang bila aku tengok.."Ceh..macam kain pelikat kat umah jer.."...saje gatal nak tengok harga dia..

gek!...RM 200++?! Naaaannnnjya kore!! macam ni jer dah 200??!!

Tak puas hati aku belek lagi yang lawa sikit dari songket macam kain pelikat aku tu...

huh...RM 500 ??!!!.....ahHo KaAA!!!!

Tak puas hati jugak...kali ni aku tengok yang paling cun,paling ayu...dengan warna2 tona cerahnya diadun begitu indah pasti sesuai dengan apa jua jenis baju melayu...

dan harganya.....apabila dibundarkan maka jadilah ia...RM 1000...

huu....

meretak hannncur berkechaiii aku kat situ...


Culture shock jadiknya.Kalau harga kimono boleh cecah RM 10-20K aku boleh terima lagi,tapi apasal ntah bila tau samping songket ni boleh cecah ribu-riban macam takleh jer nak terima.Rakyat Msia ni dah kaya sangat ker? Abes camna dengan orang2 yang berekonomi sederhana nak ensem2 di hari raya?..Ini tidak aaAAdiLL!! (sengaukan sikit dekat aaAAdiL tu untuk menguatkan ayat)

tu baru samping..abes kalau baju songket pengantin tu?huh sah sah beribu2 lemon..no wonder la orang buat sewa jer baju pengantin ni...

Sehingga lah hari ni...baru la puas hati den...
(tempat: Uptown Kota Damansara...)

Makcik songket : yer dik tengok samping dik...
aku : (mendengar dengan penuh kesangsian)
: err..bape harga dia ni makcik?
Makcik songket : 45 ghinggit jer dik..boleh kurang yer..
aku : (45 hingget?..boleh kurang lagi??..huh naik nafsu songket aku..)

: hmm..yang ni baper boleh kurang? (sambil tunjuk samping dark purple
yang aku berkenan)

Makcik songket : kasi 38 ye dik..

aku : WOkeh! saya beli sampingnya dengan harga 38 ringgit..tunai!
....heheh..(tipu2..akad jual beli la konon)


Kesimpulan:Tuhan jugak yang Maha Adil..pada yang berekonomi kurang upaya pun masih ada ruang untuk ber-ensem2 sekali sekala..Sendiri jer yang tak sedar diri..hehehe..

(...tapi plan awal aku nak carik kasut raya,last2 beli samping pulak...arrgh 'lari tajuk' lagi...)

No comments: